Stres definiuje się jako reakcję organizmu w odpowiedzi na wydarzenia, które zaburzają jego równowagę. Mogą również obciążać lub przekraczać nasze zdolności skutecznego poradzenia sobie. Skutkiem tego – w zależności od sytuacji, jest uczucie strachu, tremy czy smutku. Krótkotrwały stres ma działanie mobilizujące do stawienia czoła wyzwaniom, jednak jego długotrwała obecność w naszym życiu może doprowadzić do wyniszczenia organizmu. W konsekwencji prowadzi do kłopotów ze snem, lęku, nerwicy, a nawet depresji. Dlatego po ciężkim i stresującym dniu warto się zrelaksować w sypialni! A w jaki sposób?

Domowe spa jako idealne zakończenie ciężkiego dnia

Domowe spa nierozerwalnie kojarzone jest z odpoczynkiem, relaksem i pielęgnacją – a wszystko to bez wychodzenia z łazienki! Poprzez wykonywane czynności jesteśmy stanie się wyciszyć i zrelaksować po ciężkim dniu, a dodatkowo dbamy o swoją skórę. Przed przystąpienie do domowego spa warto uprzedzić domowników, że teraz mamy chwilę tylko dla siebie oraz wyłączyć telefon, by nie zakłócać spokoju. Wykonywane zabiegi można podzielić na:

  • oczyszczenie skóry poprzez umycie twarzy i kąpiel,
  • peeling w celu złuszczenia martwego naskórka,
  • odżywienie za pośrednictwem maski do włosów lub maseczek na twarz,
  • nawilżenie w postaci balsamów i innych kremów.

Aby wykonać domowe spa, wystarczy posiadać pod ręką ulubione kosmetyki, ciepłe szlafroki oraz miękkie ręczniki. Dodatkowo w celu stworzenia unikalnej atmosfery przydadzą się świece – zwykłe lub zapachowe, a także relaksująca muzyka. Wielu z nas nie pogardzi słodkimi przekąskami czy winem! A po wykonaniu domowego spa czas na udanie się do sypialni!

Strefa relaksu w sypialni – czym się wyróżnia? 

Jak zrelaksować się w sypialni po ciężkim dniu?Sypialnia ma umożliwić nam zdrowy i komfortowy sen. Jednak, aby było to możliwe, to musi być odpowiednio zaaranżowana. Z uwagi na to, należy postawić na stonowane barwy wyciszające organizm, właściwy układ mebli oraz korzystnie oddziałujące na wypoczynek dodatki. Do nich zaliczyć można:

  • rośliny oczyszczające powietrze i produkujące w nocy tlen,
  • zasłony i rolety ograniczające dostęp światła, tym samym umożliwiając prawidłowe wydzielanie melatoniny,
  • świece zapachowe uwalniają olejki eteryczne, które ułatwiają odprężenie i zasypianie,
  • delikatne i ciepłe oświetlenie, nie zakłócające rytmu biologicznego.

Zasady te należy respektować w całej sypialni, niezależnie od strefy, jaką chcemy urządzić. Co to znaczy? Często w sypialni tworzymy kącik, w którym nie śpimy, a wykonujemy inne czynności – jest to tzw. strefa relaksu. To właśnie tam możemy w spokoju czytać książkę, oglądać ulubiony serial czy też wykonywać inne czynności związane z naszym hobby. W zależności od zainteresowań umieszcza się tam różnego rodzaju meble, taki jak regał, fotel czy stół. Warto wydzielić taką strefę w swojej sypialni, gdyż tam również możemy usiąść, odpocząć i po prostu zrelaksować się po ciężkim dniu.

Jak skomponować wygodne łóżko? 

Do całkowitego relaksu w sypialni niezbędne jest odpowiednio skomponowane łóżko, które uwzględnia indywidualne potrzeby i preferencje użytkownika. Oznacza to, że w pierwszej kolejności powinniśmy zdecydować się na najwyższej jakości materac do spania. Dzięki swojej unikalnej budowie oraz wyjątkowych właściwościach wynikających z wypełnienia są w stanie zapewnić idealne wsparcie sylwetki, oraz kręgosłupa. Odpowiadasz za to idealne dopasowanie się do anatomicznych kształtów ciała. Kolejnym krokiem jest wyposażenie łóżka w poduszkę, która odgrywa podobną rolę, co podłoże do spania. Jednak różnica polega na tym, że wspiera wyłącznie górne partie ciała, czyli głowę, barki i kręgosłup szyjny. Komfortowy wypoczynek nie istnieje bez czegoś do przykrycia się, a tutaj najlepiej sprawdzi się kołdra! To właśnie ona dba o nasz komfort termiczny oraz przyjemnie otula ciało. Oprócz wyżej wymienionych elementów warto również pamiętać o innych akcesoriach sypialnianych. Do nich zalicza się:

  • stelaż – odpowiada za wsparcie materaca, przedłużenie jego trwałości, a także stabilizację naszego ciała,
  • prześcieradło – chroni materac oraz zapewnia komfortowy sen,
  • pościel – w zależności od materiału, może wieszać higienę wypoczynku lub redukować objawy alergii.

Całość zapewni nam najlepsze warunki do wypoczywania, a w celu odtrącenia natrętnych myśli i szybszego zaśnięcia, świetnie sprawdzą się zabawki do usypiania. Poprzez odtwarzanie relaksującego, a wręcz usypiającego dźwięku jesteśmy w stanie całkowicie się odprężyć i zasnąć w rekordowym czasie.

Jak spać, aby się wyspać? 

Oczywiście łóżko, a także odpowiednie jego wyposażenie jest niezwykle ważne, jeśli chcemy zapewnić sobie zdrowy sen. To właśnie on umożliwia nam prawidłowe funkcjonowanie w ciągu dnia oraz budzenie się wypoczętym czy pełnym energii. Jednak nie stanowi to jedynej kwestii, którą warto przestrzegać. W korzystny sposób na jakość, długość i głębokość naszego wypoczynku wpływa higiena snu, czyli zbiór zasad, norm i zachowań, które poprzez regularne stosowanie gwarantują nam zdrowy sen. Do nich zaliczyć można:

  • spożywanie lekkostrawnej kolacji trzy godziny przed położeniem się do łóżka,
  • zwiększenie poziomu aktywności fizycznej, jednocześnie unikając intensywnych treningów w godzinach wieczornych,
  • unikanie drzemek w ciągu dnia, które są w stanie rozregulować zegar biologiczny,
  • zrezygnować z kawy, alkoholu czy papierosów w godzinach wieczornych, gdyż zawierają substancje pobudzające oraz pogarszające jakość snu,
  • stworzyć odpowiedni klimat w sypialni, utrzymując m.in. optymalną temperaturę oraz wilgotność powierza.

Równie ważnym punktem higieny snu jest zredukowanie poziomu stresu. Może się on kumulować w ciągu dnia poprzez sytuacje zawodowe oraz prywatne, jednak istnieje wiele sposobów, aby się go pozbyć. Co więcej, wiele z nich korzystnie wpływa na stan naszej skóry lub samorozwój!

Sypialnia to pomieszczenie, w którym możemy odnaleźć spokój – zarówno fizyczny, jak i psychiczny po ciężkim dniu. Odpowiada za to panująca w tym miejscu atmosfera, którą możemy stworzyć oraz komfortowo skomponowane łóżko. W połączeniu z poprzedzającymi czynnościami, mającymi na celu całkowite zredukowanie stresu, możemy zapomnieć o ciężkim dniu i przygotować się na następny.